Допомога за адресою. Чому cлід допомогати невеликим фондам?
Пряма робота з регіональними волонтерськими ініціативами дозволяє підтримати найнезахищеніших людей, чиї потреби можуть лишитися без уваги.
Пряма робота з регіональними волонтерськими ініціативами дозволяє підтримати найнезахищеніших людей, чиї потреби можуть лишитися без уваги.
Чим довше місяців триває війна, тим більше людей потребують регулярної допомоги, особливо на щойно звільнених чи прифронтових територіях і в містах, що постраждали від окупантів. Її особливо потребують люди вразливих категорій, поранені та хворі в шпиталях. Волонтерські ініціативи намагаються забезпечити їх потреби, але часто єдине джерело фінансування – допомога невеличкого місцевого бізнесу чи індивідуальні внески. Великі організації чи міжнародні компанії частіше готові працювати саме з великими фондами, що значно спрощує роботу та координацію з боку донорів, але тим самим певною мірою дистанціює їх від залучення у вирішення конкретних проблем на місцях.
Мало хто з великих компаній готовий занурюватися у специфіку потреб та приділяти цьому свій час, але є і унікальні приклади, коли глобальні гравці прагнуть ставати частиною локального рішення. Такий підхід, зокрема, використовує міжнародний виробник насіння та засобіва захисту рослин Corteva Agriscience, який передав ініціативу вибору проєктів та напрямків допомоги українським колегам, які «на місці» можуть визначити, кому потрібна допомога.
Чому компанія ухвалила таке рішення, на які цілі виділяє кошти та як координує процес – в інтерв’ю НВ розказала Анна Бабіч, менеджерка з корпоративних комунікацій Corteva Agriscience в Центральній та Східній Європі, координаторка соціальних проєктів.
Corteva Agriscience – міжнародний виробник насіння та засобів захисту рослин, який працює в понад 140 країнах світу та акції якого котуються на Нью-Йоркський фондовій біржі. В Україні компанія працює вже понад 40 років і впізнавана в тому числі за одним з найвідоміших брендів насіння кукурудзи та соняшнику Pioneer®. Компанія одна з перших серед конкурентів залишила ринок росії, що коштувало їй 45 млн дол. США тільки у другому кварталі 2022 року. Corteva активно допомагає українцям, які вже вісім місяців захищають свою країну від російської агресії, виділяючи кошти на продуктові набори для жителів деокупованих територій, підтримуючи лікарні та фермерів.
Після початку повномасштабної війни Corteva вже виділила на благодійні та гуманітарні проєкти 46 млн грн. Чому було ухвалено це рішення та на які цілі направляються ці кошти?
Ми з колегами одразу погодили, що будемо допомагати українцям, які постраждали від російської агресії. Це стандартна практика для Corteva – коли відбувається надзвичайна ситуація, компанія створює фонд для подолання наслідків стихійного лиха. Однак для українців - це не просто лихо, це повномасштабна війна.
Що ми зробили в цій ситуації? Спочатку підтримували співробітників, і вся увага у перший місяць після початку повномасштабного вторгнення була приділена саме їм. Коли зрозуміли, що всі наші колеги в безпеці, відновили комерційну діяльність, а потім і виробничу. І зрозуміли, що зараз, коли ми в безпеці, можемо потурбуватися про інших.
У нашій роботі виділили три основних напрямки, кожен з яких відповідає тим соціальним напрямкам, у яких працювали раніше. Перший - забезпечення продовольчої безпеки, а на рівні громад це підтримка постраждалого населення продуктами харчування. Допомагаємо медичним закладам – це можуть бути ліки, витратні матеріали чи велике устаткування, і це наш другий напрямок допомоги. І третій – відновлення фермерства в громадах заради захисту продовольчої безпеки. Цей напрям не такий великий, якщо порівнювати з іншими. На ці цілі витрачається лише 20% коштів фонду, тоді як на решту – по 40%. Також для нас принципово, що наші внески використовуються виключено на придбання необхідних товарів, але не на адміністративні витрати тощо.
Спочатку Corteva виділила один мільйон доларів, а на той час це було 30 мільйонів гривень, на підтримку гуманітарних проєктів в Україні. З того часу бюджет збільшився і зараз він складає вже 46 млн грн. Я думаю, що це не фінальна цифра.
Ви не пішли шляхом більшості компаній, які виділяють певну суму і передають її в управління одному з фондів. Чому обрали більш складний шлях?
Українська команда Corteva, яка працює у різних регіонах України, навіть у прифронтовій зоні, в зоні активних бойових дій чи на деокупованих територіях, знає про потреби cвоїх громад. Тому співробітники можуть пропонувати проєкти у визначених напрямках, а спеціально створений комітет вирішує, чи відповідають вони нашим критеріям, чи ні. Рішення приймається більшістю голосів на зустрічі, яка відбувається раз на два тижні. У процесі розгляду заяв у локальному та регіональному комітетах задіяно 15 людей.
Оскільки ми американська компанія, акції якої торгуються на Нью-Йоркській фондовій біржі, ми обов’язково дотримуємося правил бізнес-етики та відповідності законодавству, а отже перевіряємо організації, яким плануємо надати фінансування. На жаль, відомий факт, що з настанням лиха з’являються шахрайські схеми і дуже важко зорієнтуватися, чи дійсно організація витрачатиме пожертви благодійників за цільовим призначенням. З нами співпрацює зовнішній аудитор, який перевіряє організації на дотримання норм законодавства. Цей процес триває кілька тижнів і якщо виникають питання до організації, то ми уточнюємо їх. Наприклад, з 16 заявлених на сьогоднішній день проєктів було погоджено 13, три перевірку не пройшли через невідповідність певним етичним стандартам. Також існують певні фінансові обмеження для однієї організації. Найбільші суми виділяємо для закупівлі обладнання, яке необхідне лікарням.
Чи доводиться вам заглиблюватись у кожну пропозицію? Чи погоджуєте, наприклад, набір продуктів, які завозяться на деокуповані території? Як розумієте доцільність того чи іншого обладнання для лікарні?
Так, звичайно, ми аналізуємо пропозиції, які отримуємо. Наприклад, у нас є корпоративний лікар з великим досвідом роботи, яка перевіряє кошторис усіх устаткувань, що планується постачати до лікарень. Вона може пояснити, чому певне обладнання чи матеріали купувати недоцільно, і запропонувати інші варіанти. Пам’ятаю, як один фонд планував закуповувати аптечки для населення на постраждалих територіях, і лікарка пояснила, що частину матеріалів звичайні люди використати без спеціальної підготовки не зможуть. Але, звичайно, порада нашого лікаря – це не остання інстанція, ми проводимо переговори і знаходимо спільне з усіма сторонами рішення, якщо виникають подібні сумніви.
Якщо говорити про продукти харчування, то ми більше довіряємо фондам, тому що вони більш дотичні до проблем населення, оскільки самі їздять в постраждалі регіони і бачать усі їх потреби. На моїй пам’яті не було жодного випадку, щоб ми змінили набір продуктів, який нам запропонував фонд. Як правило, вони купують продукти тривалого зберігання та частину - першої необхідності, наприклад, хліб чи воду.
Які зараз найбільші потреби людей, що знаходяться на деокупованих територіях?
Це продукти харчування та медикаменти. На такі проєкти зараз в основному і надаємо кошти. Звісно, пропозицій напрямків підтримки більше, але ми вирішили, що поки маємо вдовольнити першочергові потреби.
Чи багато проєктів вже завершені, чи працюєте над новими проєктами зараз?
Деякі проєкти вже завершені, але більшість ще триває. Над новими, звичайно, працюємо. Але будемо готові говорити про тих в деталях, коли всі юридичні аспекти будуть враховані. Наприклад, зараз працюємо над виділенням фінансування лікарні та маємо кілька проєктів допомоги внутрішньо переміщеним особам з дуже постраждалих районів України.
Corteva вирішила вийти з російського ринку, втрати компанії оцінюються у $45 млн лише в другому кварталі 2022. Чи радились керівники компанії з українським офісом?
Насправді, ринок, якій ми втратили, значно більший фінансово за обсягом, і це лише втрати у другому кварталі, але ми не можемо дозволити собі репутаційні чи моральні втрати. Ми всі, здається, бачили в соціальних мережах, як піарники чи співробітники компаній публічно писали листи до своїх глобальних керівників із проханням вийти з російського ринку. Нам не потрібно було цього робити, тому що компанія офіційно оголосила про рішення зупинити будь-яку комерційну діяльність у Росії вже на 10-й день після початку війни. І трохи пізніше, після підготовчої роботи, Corteva оголосила про те, що повністю йде з Росії та припиняє виробничу діяльність. Тому нам не довелося, як іншим компаніям, проводити якісь додаткові зустрічі, писати листи і таке інше.
Я працюю в компанії вже десятий рік, і завжди нею пишалася, але зараз мене переповнює особливе відчуття гордості. Лише двоє міжнародних виробників, що працюють на ринку насіння та засобів захисту рослин, вирішили повністю піти з Росії. Для нас, українців, це дуже вагоме рішення, адже компанія продемонструвала відданість нашим цінностям. Одна із них - це «жити безпечно», і цій філософії вже більше 200 років.
Нас постійно підтримували співробітники з різних підрозділів Corteva. З яких тільки країн мені не писали і не телефонували, щоб дізнатися про мої справи, та пропонували допомогу. Чимало наших колег з інших країн активно допомагали з евакуацією не лише нашим українським співробітникам, але і іншим громадянам України – чергували на кордонах, допомагали з транспортуванням, розміщенням, облаштуванням в нових країнах тощо. Українську команду ніхто не змушував у цих складних умовах працювати, нам давали час, наголошували, щоб ми убезпечили себе та своїх рідних. Однак колеги, а у нас дійсно патріотична команда, попросили відновити діяльність в Україні вже на 11 день війни. Вони бачили, що фермерам потрібно сіятися, що клієнти звертаються з питаннями, коли можна буде отримати насіння. Тому спочатку почали працювати логісти, фінансисти, команди продажів та підтримки клієнтів, які відновили відвантаження, а потім відновилося і виробництво.
Ви згадували про підтримку фермерів. Цього року вони засівали продукцію та збирали врожай практично під обстрілами. Як саме Corteva опікуєтьcя ними?
Ми працюємо за декількома напрямками. Наші агрономи та команда продажів постійно поряд з клієнтами, допомагають їм сіяти, збирати врожай та надають рекомендації. Піклуємося про їх безпеку, залишилися з ними, забезпечуємо їх продукцією. Це був великий виклик налагодити постачання будь-якої продукції до України під час війни. Наша служба логістики, здається, зробила неможливе.
Клієнтам із найбільш постраждалих територій, які через дії окупантів чи через важке економічне становище не могли розпочати посівну, ми виділили насіння безкоштовно – три тисячі посівних одиниць кукурудзи та соняшника. Для багатьох це стало можливістю почати сезон.
Як центральний офіс оцінює результати вашої роботи з гуманітарних та благодійних програм? Чи відчуваєте готовність компанії і надалі підтримувати Україну?
Наприкінці травня у нас була зустріч з нашим новим CEO Чаком Магро. Він захотів зустрітись із частиною української команди в рамках візиту до Європи, висловив нам свою підтримку і готовність надавати допомогу співробітникам, клієнтам і всьому українському народу. На днях отримали підтвердження розширення бюджету на гуманітарні та соціальні проєкти, тож робота в цьому напрямку триватиме й надалі.
Як вони оцінюють результати нашої роботи? Думаю, що позитивно. Штаб-квартира постійно з нами на зв’язку, вони бачать проєкти, які ми робимо, вони їх аналізують та дають їм життя на глобальному рівні. Ці кошти дуже ефективно спрямовуються у правильні напрямки. В компанії завжди існував фонд підтримки суспільств, однак цього року бюджет і всі додаткові кошти були спрямовані виключно на Україну.
Побачимо, яка ситуація буде наступного року, адже війна триває. Нещодавно дивилась інтерв’ю нашого головного розвідника, який сказав, що вже до весни бойові дії мають закінчитися. Дуже хочеться на це сподіватися, але попереду – велика робота на відновленням постраждалих громад, понівеченої землі. Ми продовжуватимемо працювати пліч-о-пліч з українцями, адже Corteva залишається тільки з Україною. А це багато значить для українських фермерів.
Джерело: НВ